E-mailadres woensdag 22 december 2010 08:30 Afdrukken

Paul Barts

Beter faciliteren looproutes voorkomt problemen

Het faciliteren van goede looproutes kan bijdragen aan de volksgezondheid, laat ouderen en mensen met een handicap zelfstandig functioneren en laat het stedelijk verkeers- en vervoersysteem beter werken. Dit waren de belangrijkste uitkomsten van het congres ‘Getting Communities Back on Their Feet’.


Foto: Paul Barts van Ronnico geeft een presentatie op het internationale conges in Den Haag.

Goede aanlooproutes
Openbaar vervoer staat of valt met goede aanlooproutes. Hetzelfde geldt voor het succes van stedelijk parkeerbeleid. Bij het financieren van maatregelen moet over de grenzen van de traditionele financiële kaders gekeken worden: wie het betaalt zou niet belangrijk moeten zijn. Verkeer, Volksgezondheid, Economische Zaken: allen hebben er voordeel bij. Uiteindelijk gaat het toch allemaal om geld dat met belastingen is opgebracht. Dit waren de belangrijkste uitkomsten van het congres ‘Getting Communities Back on Their Feet’, dat van 17 tot 19 november 2010 werd georganiseerd door WALK21 en ICTCT.

Getting Communities Back on Their Feet
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Den Haag waren gastheer en ondersteunden, samen met TNO, de OECD/ITF en het Wandelplatform het congres financieel en met menskracht. De WALK21 congressen worden jaarlijks gehouden. In voorgaande jaren kwamen de deelnemers vooral om te leren en plannen te bespreken. Dit jaar was dat anders: er werden veel ervaringen uitgewisseld over projecten die daadwerkelijk zijn uitgevoerd.

Belangrijkste uitkomsten COST en OECD projecten:
Het is noodzakelijk om in het proces, de context en de inhoud eenheid te vormen. Plannen moeten worden ontwikkeld op een systematische manier (begin met de voetganger, niet met ‘verkeer’, voer gericht een analyse uit van de bestaande toestand en kijk ook gericht naar welke maatregelen voor voetgangers de meeste winst opleveren. Ga daarna pas kijken hoe die maatregelen kunnen worden geïntegreerd in de diverse beleidsvelden); houd rekening met de bredere context (kijk verder dan je neus lang is: economie, volksgezondheid, millieu, vergrijzing, geldschaarste, leefbaarheid en mobiliteit in het algemeen).

Verborgen issues
Uit het onderzoek is gebleken dat er belangrijke verborgen issues zijn:
•    Met betrekking tot mobiliteit: lopen van en naar andere verplaatsingswijzen is net zo belangrijk als lopen van deur tot deur; lopen is de smeerolie van het verkeers- en vervoersysteem. Zonder lopen geen verkeer.
•    Wat betreft onveiligheid is gebleken dat er vier keer zoveel mensen worden opgenomen na een valpartij in de openbare ruimte dan na een ongeval met een rijdend voertuig. Dit gegeven is bij weg- en openbare ruimtebeheerders onbekend, maar zal onder invloed van vergrijzing en toenemende mondigheid van ouderen tot meer schadeclaims kunnen leiden.
•    Verblijven in de openbare ruimte moet worden gezien als een doel op zich. Verblijven beantwoordt aan de vraag van mensen om elkaar te ontmoeten en de vraag naar sociale veiligheid en leefbaarheid. Voor steden zijn verblijvende mensen economisch onmisbaar.
•    Er is een belangrijke rol weggelegd voor de rijksoverheid: lokale overheden moeten worden aangestuurd, voorzien van gegevens en kennis, vakmensen moeten goed worden opgeleid. Een nationaal plan, als onderdeel van bijvoorbeeld het mobiliteits- en ruimtelijk beleid, zou zeer welkom zijn om richting te geven en om krachten beter te bundelen.

Neem voor meer informatie contact op met Rob Methorst van Rijkswaterstaat: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. , 088 7982 453.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>

 

 

Meest bekeken projecten

Error: Any articles to show

Meest bekeken producten

Error: Any articles to show

Adverteren

Wilt u meer weten over de advertentiemogelijkheden van Platform Toegankelijkheid?
 


Klik hier voor informatie

Contact

Voor al uw vragen en opmerkingen kunt u contact opnemen. Altijd binnen 24 uur bericht terug!
 

Naar contactpagina

Banner Banner Banner Banner